Ahogy beköszönt a nyár, a légkondik elindulnak – és vele együtt a villanyórák is turbófokozatra kapcsolnak. Az irodákban, üzlethelyiségekben és vendéglátóhelyeken nemcsak a forgalomra, hanem a komfortérzetre is figyelni kell, hiszen a rekkenő hőség könnyen elriasztja a vevőket és lassítja a munkatársak teljesítményét. De hogyan lehet egyszerre hűvös és költséghatékony a vállalati környezet?
A klíma nem minden – néha épp a klíma miatt nő túl a számla
Sok cégnél automatikusan nyúlnak a klímaberendezéshez, ha meleg van, de nem mindig ez a legjobb megoldás. A nem jól karbantartott vagy rosszul elhelyezett készülékek akár 30-40%-kal is megnövelhetik a fogyasztást, miközben alig hűtenek. Az sem mindegy, hogy 21 vagy 25 fokra állítjuk be a hőmérsékletet – utóbbival máris több ezer forintot lehet spórolni havonta.
Milyen lépések segíthetnek az áramfogyasztás csökkentésében?
-
Klímakarbantartás nyár előtt
Eltömődött szűrő, koszos ventilátor, elöregedett vezérlőpanel – mind hatással vannak az energiafogyasztásra. Egy alapos tavaszi karbantartás nem csak a hatékonyságot javítja, hanem megelőzi a meghibásodást is a legmelegebb napokon. -
Zónaalapú hűtés bevezetése
Nincs értelme egy üres tárgyalót ugyanúgy hűteni, mint a zsúfolt open office-t. A zónaalapú, külön vezérelhető hűtés lehetőséget ad arra, hogy csak ott legyen kellemes hőmérséklet, ahol valóban tartózkodnak emberek. -
Természetes árnyékolás és szigetelés
A nyári nap elől nemcsak rolóval lehet védekezni. Egy jól elhelyezett kinti árnyékoló, növény vagy UV-szűrős ablakfólia csökkentheti a belső hőmérsékletet anélkül, hogy egy wattot is elhasználnánk. Emellett az épület szigetelése is kulcskérdés: egy jól szigetelt tetőtér nyáron is kellemesebb. -
Dolgozói szokások átalakítása
Egyszerű szabályok – például hogy a nyitott ablak mellett ne menjen a klíma, vagy hogy szabadság idején a munkaállomás klímája is pihenjen – komoly összegeket takaríthatnak meg. Közös „nyári energiaprojekt” keretében akár a csapat is ösztönözhető megtakarítási versenyekkel. -
Munkaidő-átalakítás a nagy melegben
Egyre több cég tesztel nyáron alternatív munkarendet: korábbi kezdés, rövidebb délutáni műszak vagy home office a legmelegebb napokon. Ezekkel nemcsak a légkondit lehet kímélni, hanem a kollégák energiaszintjét is.
Energiatudatosság mint versenyelőny
A tudatos energiahasználat nemcsak spórolást jelent – egyre több vevő és üzleti partner értékeli a fenntartható szemléletet. Egy klímatudatos iroda vagy bolt nemcsak kellemesebb, hanem márkakommunikációs szempontból is erősebb üzenetet közvetít.
Kis lépések, nagy hatás
A nyári időszak nem feltétlenül kell, hogy az „áramszámla-sokk” hónapja legyen. Ha a cégek idejében felkészülnek, karbantartanak, okosan hűtenek és bevonják a dolgozókat is az energiatakarékosságba, akár több tízezer forintot is megtakaríthatnak havonta – miközben mindenki kellemes környezetben dolgozhat vagy vásárolhat.